Zhruba před rokem a půl jsme měli v Učitelském měsíčníku rozhovor o vzdělávacím projektu EFG Educa. Jeho náplní jsou výukové programy, které se zaměřují na problematiku třídění odpadů a životního prostředí
pro žáky od předškolního věku až po studenty středních škol. Povídali jsme si hlavně o seminářích na základních školách. Tentokrát se projektové manažerky Daniely Machové zeptáme na novinky i ostatní činnosti EFG Educa napříč vzdělávacím systémem.
Jak jsem už předeslala v úvodu, naposledy jsme spolu mluvily před více než rokem. Co je u vás za tu dobu nového?
Program pro školní jídelny a druhý stupeň základních škol
Od našeho posledního rozhovoru se toho změnilo poměrně dost. V nabídce vzdělávacích činností EFG Educa přibyly dva nové programy, které rozšiřují možnosti environmentální výuky na českých školách. První z nich je zaměřený na konkrétní téma plýtvání potravinami, jeho předcházení a případné využití nezbytného potravinového odpadu v bioplynových stanicích, kde se z něj může stát cenný zdroj energie. Tento seminář je navržen pro žáky druhého stupně základních škol i školní jídelny, které mohou program využít pro edukaci svých strávníků. Jeho pilotní verzi jsme představili například školní jídelně v Plzni, kde jsme se setkali s milým přijetím a pozitivní zpětnou vazbou.
Střední školy a energetika
Na začátku tohoto kalendářního roku jsme vytvořili program pro střední školy. Na ty společně s lektorem EFG
Educa přichází odborník z praxe, který žákům prezentuje způsoby nakládání s odpadem odpovídající principům
cirkulárního hospodářství.
Detektivní pátrání po odpadkovém padouchovi
Další novinkou je rozšíření lektorského týmu EFG Educa, díky němuž budeme moci navštívit ještě více škol než
doposud. Nově také nabízíme seminář pro první stupeň základních škol, který je veden v duchu detektivní hry po
stopách odpadkového padoucha.
Mohla byste našim čtenářům ještě jednou organizaci EFG Educa představit?
EFG Educa se zaměřuje na vzdělávání v oblasti ekologických témat. V současnosti má na svém kontě jeden program pro první a dva programy pro druhý stupeň základní školy a jeden pro střední školy. Účastníkům seminářů ukazujeme nový pohled na potenciál třídění a zpracování odpadů, informujeme, kolik energie se v nich skrývá a jak se dají využít.
Jaký je cíl vašeho projektu?
Navést posluchače našich seminářů k tomu, aby si v životě osvojili vnímání přírody a životního prostředí jako toho, co je třeba chránit.
Pojďme shrnout vaši činnost pro školy. Začněme aktivitami směřovanými k mateřským školám a prvnímu stupni.
Program pro první stupeň základních škol je novinkou, jejíž pilot budeme spouštět na začátku října. Žáci v něm řeší
detektivní zápletku. Během cesty k odhalení odpadkového padoucha se žáci naučí, jak správně třídit odpad, jak lze jednotlivé odpady využít a co znamenají symboly na potravinových obalech. Kromě toho také podpoří rozvoj svého kritického a morálního myšlení.
Jaké aktivity nabízíte druhému stupni?
Pro druhý stupeň nabízíme v současné době dva programy, ve kterých žáky učíme přemýšlet o dopadech lidské činnosti na životní prostředí. Vysvětlujeme jim, jakým způsobem je možné využít jednotlivé odpady, a zprostředkováváme zkušenost s užitečností recyklace z hlediska vytváření nových produktů z odpadů.
Jeden z programů je zaměřen obecně na témata odpadového hospodářství a je zakončen šifrovací hrou. Ten novější, pro 2. stupeň základních škol a školní jídelny, se věnuje poučení o tom, jaké důsledky s sebou přináší plýtvání potravinami.
A co střední školy?
Ke středoškolákům do výuky přivádíme odborníka, který se s nimi dělí o své zkušenosti z provozu. Žákům představuje vhled do potenciálu ekologického využití odpadních surovin pro výrobu zelené energie.
Nezapomínáte ani na školní jídelny, je to tak?
Ano, jak jsem zmínila výše, program o plýtvání jídlem nabízíme současně i školním jídelnám. Přijíždíme přímo do prostoru školní stravovny, nejlépe těsně před obědem, a věnujeme se tomu, jak předcházet plýtvání potravinami, vysvětlujeme si rozdíl mezi minimální trvanlivostí a „spotřebujte do“. Během programu si žáci vypočítají, kolik utratí průměrná česká rodina za potraviny, a učí se, kterými zdroji plýtvají, když potraviny vyhazují. Že skutečně nejde jen o potraviny samotné, ale také o další zdroje, které jejich výrobu nebo pěstování doprovázejí. Při vyhození daného jídla tedy neplýtváme pouze jím, ale i těmito přidruženými zdroji. Program je zakončen tím, že si žáci sestaví desatero zodpovědného strávníka. Uvědomí si tak první, minimální kroky, kterými mohou vylepšit své stravovací návyky směrem k zodpovědné spotřebě.
Můžete uvést nějakou zpětnou vazbu ze škol?
Pokaždé se těšíme z mnoha pozitivních komentářů jak na straně žáků, tak pedagogického sboru. Kladné ohlasy získáváme především na šifrovací hru, která žáky zavádí až do roku 2250 a ukazuje jim, jak by mohl dopadnout svět obývaný lidmi bezohlednými k životnímu prostředí.
Od učitelů:
Pro žáky naší školy jsou ekologická témata velmi aktuální, i proto jsme rádi, že se projekt EFG Educa na naší škole uskutečnil. Myslím si, že pro děti byl obohacující a líbil se jim. Za sebe bych chtěla vyzdvihnout šifrovací hru, která byla moc hezky připravená, zajímavá a poučná.“ – Waldorfská základní a mateřská škola Olomouc, s. r. o.
„Děkujeme za výborný program. Žáky velmi zaujal, podle svých slov se dozvěděli nové informace nebo utřídili ty, které už znají. Hodně je bavila šifrovací hra a měli radost, že ji zvládli. Z mého pohledu lektorka poutavě provázela zajímavou prezentací, která byla ‚tak akorát‘, co se týče délky, množství informací i grafické stránky. Hra byla dobře vymyšlená, děti vtáhla a díky časovému limitu měly motivaci ji vyřešit. Na téma navážeme ve výuce.“ – Základní škola Těptín
„Lektoři nás navštívili loňský rok na Karlínské obchodní akademii. Povídání bylo moc poučné, žáky téma zaujalo a zapojovali se do dění ve třídě. Nové informace nám lektoři předali zábavnou, ale zároveň poučnou formou.“ – Karlínská obchodní akademie
Od žáků:
Co se vám nejvíce líbilo na programu EFG Educa?
„Všechno, co mi tu bylo řečeno. Bylo to hezky řečený a moc mě to bavilo. Naučilo mě to hodně věcí. Ten diplom, který jsme dostali, je super.“
„Že to nebyla přednáška nudná, ale zábavně zpracovaná a o spolupráci.“
„Vyprávěla jste způsobem, který mě zaujal, což se moc často nestává.“
„Hra, která byla napínavá. Dokázali jsme ve skupině všichni pracovat a pomáhat si.“
„Celý program byl úžasný.“
Učitele bude určitě zajímat, jak se s vámi v případě zájmu mohou spojit a zda jsou programy nějakým způsobem zpoplatněny.
Naše programy jsou na všech stupních vzdělávání v současné době zadarmo. Vzhledem k tomu je důležité zmínit, že kapacity pro výjezdy jsou omezené. Nejjednodušší cestou, jak se s námi spojit, je navštívit náš web efg-educa.cz, kde najdou zájemci nejen veškeré informace k programům, ale také kontaktní formulář. Oslovit nás mohou i na emailu d.machova@efg-educa.cz či na sociálních sítích (na Instagramu či Facebooku) pod názvem EFG Educa.
Vašim stránkám vévodí slogan Aby odpad neměl dopad. Pokud by si čtenář měl z našeho rozhovoru odnést v tomto směru nějaké konkrétní doporučení, radu, co by to bylo? Jaké alespoň minimální kroky mohou třídy pro naplnění sloganu udělat?
V zásadě to, že i malá rozhodnutí ve změně našeho chování směrem k ochraně přírody mohou mít velký dopad. Znečištění není jen z toho, že se někde povalují igelitky s odpadky, potýkáme se i se světelným či dopravním znečištěním.
Například školy by měly žákům umožnit ve třídách separovat odpad a podporovat ekologické aktivity. Dále mohou
podpořit povědomí o této problematice uspořádáním environmentálně zaměřených akcí, jako je například Den Země.
A jaký je můj tip na minimální krok, který může udělat každý? Když je to možné, nechat auto doma, nosit s sebou na nákup plátěnou tašku, síťové sáčky na ovoce a skleněnou láhev, abychom neprodukovali zbytečné množství plastů. Je to jednoduché, stačí jen chtít.
Součástí vašich vzdělávacích programů je také možnost exkurze do odpadářské stanice v Rapotíně. Co se v průběhu ní mohou žáci dozvědět?
Žáci se v rámci této exkurze seznámí se základními procesy, při nichž v bioplynové stanici vzniká biometan, elektřina a teplo z biologicky rozložitelného odpadu. (Jak rád říká jeden náš kolega: „Dnes si v Rapotíně rozsvítili slupkami od banánu.“)
Kdo jsou „EKOhrdinové“ a jaký je jejich účel v rámci vzdělávacího programu?
EKOhrdinové jsou maskoti vzdělávacího programu EFG Educa. Jsou s námi od úplného začátku. Během programů je prozatím využíváme především v šifrovací hře, kterou jsme vytvořili pro druhý stupeň základních škol, a v novém detektivním pátrání pro žáky prvního stupně.
Co dalšího může škola případně získat účastí ve vašem programu?
Diplom za podporu vzdělávání v oblasti udržitelnosti, díky kterému bude na první pohled jasné, že se jedná o školu,
která dohlédne dál než na školní trávník, a to se cení.
Organizace EFG Educa, z. ú., se věnuje tvorbě vzdělávacích seminářů pro žáky předškolního věku, základních i středních škol, které jsou zaměřeny na environmentální témata a ochranu životního prostředí. Jejím cílem je posluchačům předat základy odpovědného chování a zkušenosti z oblastí, kde figuruje zelená energie, ekologická mobilita či účinná recyklace odpadů. Absolvování programu je potvrzeno diplomem za podporu vzdělávání v oblasti udržitelnosti od společnosti EFG Educa. Vzdělávací organizace je součástí holdingu Energy financial group, a. s., který je lídrem v segmentu energetického zpracování biologicky rozložitelných odpadů a úpravy bioplynu na biometan, jenž představuje lokální alternativu zemního plynu.
Rozhovor vedla Mgr. Michaela Váchová, odborná editorka Učitelského měsíčníku.
Zdroj: Časopis Učitelský měsíčník (10/2024)